.

.

neděle 5. ledna 2020

Řepánky









 
Tohle pečivo mne dlouho lákalo , jen ta řepa z polí mizela rychleji , než jsem si toho vůbec všimla :-) Ani tyhle Řepánky nebyli bez úhony. Před vánocemi, jsem jela na vánoční trhy do Šternberka, a na poli se tyčila hromada řepy, a tak cestou zpátky ,jsem si šla dva kousky vzít. To jsem však netušila, že to pole bude kolem tak promáčené, takže co krok, to jsem zapadala do bláta... ale co , 2 kousky řepy jsem měla a to je hlavní.
  Receptů je spousta, já jsem je všechny pečlivě studovala, dokonce i na slovenských portálech a tak nějak jsem z těch všech informací , vykouzlila tyhle ,naše, krásné zlatavé bochánky - Řepánky.

Těsto zadělávám v domácí pekárně nebo v robotu , můžete i ručně, alespoň si protáhnete trochu svaly :-)

 Těsto :
250ml mléka
50 g másla - tady jsem dala 30g másla a 20g hery
70 g cukru - já dávám vždycky méně než je v daném receptu,ale tady je to akorát
1 vejce
400g polohrubé moky
100g hladké mouky
půl kostky kvasnic
Těsto nechám vykynout , po té rozválím plát silný cca 5mm a vykrajuji dle hrnku průměr cca 8cm kolečka. Doprostřed kladu náplň a malé bochánky složím vždy protilehlou stranou k sobě a pěkně spojím, zaštípnu, aby nám vznikla pěkná kulička/ bochánek.

Náplň :

cukrová třtina-řepa asi 500g
250g mletého máku
250 ml mléka
1 lžička badyán mletý,
 trochu pepře

Řepu nastrouhat na jemno ( já jsem strouhala na hrubo ,a pak jsem ještě tyčovým mixérem trochu podrtila, přišlo mi to skutečně moc hrubé, a myslím si , že by s tím měli problém především děti, a konzistečně by mi to asi také vadilo, takže určitě na jemno )
Do většího rendlíku jsem dala rozpustit trochu másla a na něm jsem řepu nechala povolit přidala lžičku badyánu, až se rozvoněl, zalila jsem 150- 200ml vody a dusila do měkka.Vodu si tam přidávejte dle možností a toho , jak chcete mít řepu měkkou. Po té přidáme mléko a nasypeme mletý mák.Pokud se nám zdá náplň řídká, zahustíme strouhankou.
Na plechu nechávám ještě 20minut kynout.








 Náplně má být více než těsta, takže s ní skutečně nešetřete. V jiných receptech se uvádí, že se nepotírají vajíčkem. Já bych tuhle činnost určitě nevynechávala, protože potom by Řepánky nebyli tak krásně lesklé. Já jsem je po upečení ještě potřela máslem.

 Určitě to vyzkoušejte. Je to příjemná změna od klasické makové náplně, obzvlášť, když se nepřidává cukr .






 Dobrou chuť
Danča 

2 komentáře:

Hana řekl(a)...

Zdravím Dančo, také je peču - je to vzpomínka na dětství, mívali jsme je jako děti často. Mají je rádi i moje vnoučata.....takže z pokolení na pokolení..... hodně lidí je vůbec nezná. Máš je krásně nafocené.Hanka

Truhlicek řekl(a)...

Zdravím Hanko děkuji za milá slova.... Já jsem to snad i prvně jedla a moc nám to chutnalo, i dětem.... Tak kdo ví, třeba u nás také ztradiční ��